A legjobb autós kamerák összehasonlító tesztje és értékelése


Videó- és hangfelvétel rögzítése autóvezetés közben, esetleg néhány dokumentáló fénykép készítése baleset esetén. Ezek csak az autókamerák alapvető funkciói. Nagyon praktikus segédeszközökről van szó, amelyeknek köszönhetően például felhasználhatók bizonyítékként  forgalmi helyzetek körülményeinek bizonyítása alkalmával. A megfelelő autókamera kiválasztásakor, amelyet gyakran fekete doboznak is neveznek, azonban figyelembe kell venni számos paramétert, amelyek befolyásolják a felvétel minőségét.

Elsősorban ajánlatos összpontosítani a kamera típusára, attól függően, hogy csak a jármű előtt, vagy mögötte és közvetlenül a benne történő felvételeket szeretné-e rögzíteni. A videofelvétel minőségét természetesen befolyásolják az kamera érzékelőjének jellemzői, azaz a kamera maximális felbontása, a képkocka-sebesség, az optika minősége vagy a látószög. Az egyszerű működtetés érdekében jó megjelenítéssel rendelkező modellt kell választani, a későbbi video-feldolgozás pedig a csatlakoztathatóságon alapul, azaz különféle portokon keresztül kapcsolható más eszközökhöz. Fontos tényezők egyike a memória hordozók beillesztésének lehetősége és mérete. Az igényeitől függően koncentráljon a kamera áramellátó rendszerére is (ideális, ha az autókamera saját akkumulátorral rendelkezik) és hogy milyen funkciókkal van ellátva. A legfontosabb eszközök közé tartozik a GPS-modul, a G-szenzor, a fényképezőgép, az automatikus bekapcsolás, a hangfelvétel jó minősége mikrofonon keresztül, parkolási és ütközésgátló módok, vagy időhurok és az utánkövetés.

Ha érdekli Önt az egyes kamerák paraméterei, olvassa el a Hogyan válasszunk kocsiba kamerát című cikkünket az összes szempont részletes elemzésével.


A legjobb autós kamerák a felhasználók értékelései és visszajelzései szerint

Külalak Megnevezés Videó maximális felbontása (px) Megközelítőleges ár Aktuális ár
Recenze Xiaomi 70mai Dashcam Pro 1944p
Xiaomi 70mai Dashcam Pro 1944p 2592 x 1944 24 000 Ft Mutasd az ajánlatokat
Recenze Xiaomi YI Technology Dash Cam
Xiaomi YI Technology Dash Cam 1920 x 1080 16 000 Ft Mutasd az ajánlatokat
Recenze Xiaomi 70mai MiDrive 1S
Xiaomi 70mai MiDrive 1S 1920 x 1080 15 000 Ft Mutasd az ajánlatokat
Recenze Navitel R600
Navitel R600 1920 x 1080 21 000 Ft Mutasd az ajánlatokat
Recenze TrueCam M5 WiFi
TrueCam M5 WiFi 1920 x 1080 50 000 Ft Mutasd az ajánlatokat
Recenze Mio Mivue C330
Mio Mivue C330 1920 x 1080 33 000 Ft Mutasd az ajánlatokat
Recenze Navitel R200
Navitel R200 1920 x 1080 12 000 Ft Mutasd az ajánlatokat
Recenze Mio MiVue C312
Mio MiVue C312 1920 x 1080 19 000 Ft Mutasd az ajánlatokat
Recenze Sencor SCR 4200
Sencor SCR 4200 1920 x 1080 13 000 Ft Mutasd az ajánlatokat
Recenze Mio MiVue 798 Dual
Mio MiVue 798 Dual 2848 x 1600 75 000 Ft Mutasd az ajánlatokat

Hogyan válasszunk a kocsiba kamerát

A gépkocsikban használatos kamerák egyre inkább elterjedtebbekké válnak. Ha balesetet szenvedünk, amelyiknek nem mi voltunk az előidézői, vagy ha a közúti forgalomban valamilyen korlátozásra lettünk kényszerítve, akkor épp ez a felvevő berendezés lesz az, amelyik az eset megvédése során segítséget nyújthat, és célszerű bizonyíték gyanánt szolgálhat.

Hogy a készített felvétel megfelelő kimeneti minőséggel és jelentőségteljes értékkel rendelkezzen, egy kielégítő képfelbontású és rendeltetésszerű műszaki jellemzőkkel bíró kamerát kell a kocsiba kiválasztani. Ha valaki nem jártas a műszaki dolgokban, a problematikába való beavatáshoz felhasználhatja az alább következő fejezeteket.

Egy egyszerű, tömör és kielégítően áttekinthető utasítást nyújtunk: Hogyan válasszunk a kocsiba kamerát. Egy napon ugyanis az ilyen típusú berendezés jelentős tanútételt nyújthat egy konkrét közlekedési konfliktus megvédéséhez, amiért majd hálásak lehetünk. Egy olyan kamerát kell megvenni, amelyik képes elsőrangú felvételeket készíteni.

Kamera típusa

Mielőtt még kitérnénk a gépkocsikban használatos kamerák egyes paramétereire, azokat működési elvük alapján lesz szükséges külön-külön boncolgatni. Itt a kamera felvételi lehetőségeire célzunk, vagyis, hogy mekkora teret képes egyidőben befogni. Ezt illetően, három fajta berendezéssel találkozhatunk:

  • Gépkocsikban használatos klasszikus kamera – Csak a kocsi előtti térséget pásztázza. Szokásosan az elülső szélvédő felső pereméhez közel kerül telepítésre.
  • Gépkocsikban használatos duális kamera – Egyidőben képes befogni úgy a kocsi előtti térséget, úgy a kocsi belterét.
  • Gépkocsikban használatos külső kamera – Ehhez a gépkocsikban használatos kamerához egy további optikai tartozék jár, ami a kocsi hátsó szélvédőjéhez van kivezetve. Haladás közben egyidejűleg felvételt készít a kocsi előtti és a kocsi mögötti térségről.

A leggyakrabban használatosak és egyben árban leginkább elérhetők természetesen a gépkocsikban használatos klasszikus kamerák. Méreteiket a gyártók nemcsak a felhasznált technológiákra tekintettel választják meg, hanem a kocsiból való zavartalan tájékozódásra is.

A gépkocsikban használatos kamerák egyik speciális típusának tekinthetők a visszapillantó tükör kialakításúak, amelyek több funkciót foglalnak magukba. Valóban használhatók visszapillantó tükör gyanánt, ami elengedhetetlen a mögöttünk zajló közúti események figyeléséhez, de ezen kívül homlokoldalukon kamera található, ami a kocsi előtti térséget pásztázza és mindenről felvételt készít. A visszapillantó tükör nagyméretű felülete kihasználható térbő és áttekinthető kijelzőként is.

Képfelvevő mérete, képfelbontás

A gépkocsikban használatos kamera külalakja nem játszik lényegesen döntő szerepet. Inkább a belsejében felhasználásra kerülő technológia, ami a felvett videószekvenció minőségét tükrözi. Leggyakrabban kétfajta képfelvevőt különböztethetünk meg. Az üzletekben aránylag szokásosan CCD típusú képfelvevővel szembesülünk, ami gondoskodik a jó minőségű felvételekről. Ezzel szemben, vannak CMOS típusú képfelvevők is, amelyek ugyan valamivel rosszabb minőségűek, de viszont általában kisebbek, ezért használhatók kisebb méretű kompakt kamerákhoz is (kerékpárhoz, robogóhoz), ráadásul ennek a képfelvevő típusnak a javára szól az alacsonyabb ár is.

A képfelvevő típusán felül, a megkövetelt felvételre a legnagyobb kihatással a következő alkotóelemek és paraméterek vannak:

  • képfelvevő mérete
  • képfelvevő képfelbontása

Képfelvevő mérete

A képfelvevő mérete hüvelyk egységekben van megadva, és arról tanúskodik, jó és zavaró hatások nélküli lesz-e a videófelvétel rosszabb fényviszonyok mellett is. A szokásos standard képfelvevő mérete 1/4 hüvelyk. Ha nagyobb variánst választunk, elérhetjük, hogy a képfelvevő nagyobb fényerővel fog rendelkezni, és tökéletesen éles képet fog adni.

Képfelvevő képfelbontása

Ez az adat jelentős mértékben a képfelvevő méretéből indul ki. A nagyobb képfelbontás jobb és részletesebb felvétel készítését teszi lehetővé, ami jól jöhet pl. bizonyíték gyanánti felhasználásához, vagy egy konkrét fotó kinyomtatásához. A képfelbontás méretét minden esetben a képfelvevő méretével arányosan kell megválasztani. Ha azonban a képfelvevő kis méretű lesz, és a képfelbontás pedig nagy, az eredmény nem lesz jó minőségű.

Jobb áttekintés céljából feltüntetjük a képfelbontás optimális és főleg megfelelően elegendő értékeit konkrét képfelvevő típusoknál:

  • 1/4 hüvelyk méretű képfelvevő = optimális képfelbontás 2 MPx
  • 1/3 hüvelyk méretű képfelvevő = optimális képfelbontás 5 MPx

Magas minőségű kép 1 920 x 1 080 pixel Full HD képfelbontással érhető el, ami az alapértelmezett standardnak mondható. Egy gépkocsikban használatos korszerű kamera rendszerint felkínálja a képfelbontás csökkentését HD 1 280 x 720 pixel és VGA értékre is, amivel nem csupán a felvétel minősége romlik, de kisebb a helyigénye is. Már HD képfelbontás mellett is felmerülhet a tipikus probléma: egy rendszámtábla rosszabb fényviszonyok melletti és nagyobb távolságon belüli leolvasása.

Képfelvevés frekvenciája

Az általunk megvásárolt, gépkocsikban használni kívánt kamerától elvárjuk, hogy az jó minőségű, folyamatos felvételeket készítsen. Erre van befolyással a képfelvevés frekvenciája. Ez a paraméter „fps“ (felvétel/perc) egységekben van megadva. A felvétel legalább alapfokú folyamatosságának eléréséhez 20-24 fps a megkövetelt érték. Legjobb esetben ez lehet 30 fps.

Az üzletekben természetesen találhatók akár 60 fps értékkel kérkedő, gépkocsikban használatos kamerák is, ami inkább az alacsonyabb képfelbontású képfelvevők kiváltsága. Egy ilyen folyamatos felvétel lehetővé tesz további módosításokat, pl. a felvételek lelassítását.

Optika paraméterei

A rögzített videófelvétel precizitásába nagyban beleszól egyrészt a képfelvevő típusa, másrészt az alkalmazott optika, illetve a lencse, amelyen keresztül a képfelvétel készül. Itt két lényeges dologra kell ügyelni, éspedig:

  • az objektív fényerősségére, és
  • a fókusztávolságra.

A fényerősség „F“ betűjellel van szimbolizálva. Ezesetben inkább alacsonyabb „F“ érték a megkövetelt – garantálja, hogy a lencse sokkal nagyobb mennyiségű fényt képes átereszteni, ami az erősebb fényerősségű felvétel jobb minőségében nyilvánul meg.

A fókusztávolság szimbolikája hasonló, csak kisbetűvel íródik: „f“. Ez az információ a felvétel arányos befogási szögét jellemzi, amiről a következő fejezetben szólunk. Itt csak annyit említsünk meg, hogy minél kisebb „f“ érték, annál nagyobb szögbefogás.

A lencse leggyakrabban többrétegű üvegből van, ami nemcsak hosszabb élettartamot, hanem nagyobb ellenállóképességet és jobb fényátvitelt is nyújt.

Befogás szöge

Gépkocsikban használatos kamera vásárlásakor ügyelni kell a jellemző befogási szögre is – ez mutatja, mi minden kerül feljátszásra haladás közben. Esetenként a befogás szöge alapján dönthetnek a kihágás okáról, illetve okozójáról.

Az ilyen jellegű felvevő berendezések olcsóbb modelljei 110° befogás szöggel működnek, ami gyakorlatilag a közúti forgalom és a gyalogosjárda képének rögzítésére alkalmas. A szög standard értéke 120° és 150° között mozog, amivel a legközelebbi környezet (az országút melletti legközelebbi felületek) képfelvevése érhető el. Erre tipikus példának felhozhatók itt a forgalmi táblák, jelzőlámpák és hasonlók.

Ennél a paraméternél tartsunk a szemünk előtt egy dolgot. Hogyha a minél nagyobb befogási szöget fogjuk hajszolni, számolni kell azzal, hogy 150°-os érték felett már előfordulhat egy kellemetlen mellékhatás, amit „halszem“-nek neveznek – a kép „elgömbölyödik“, végső alakja hordószerűen eldeformálódik, egyben fokozatosan esik a kép minősége is.

Kijelző

A modell típusától és a gépkocsikban használatos kamera méretétől függően, kijelzővel ellátott filmfelvevő berendezések is felfedezhetők. A legkisebb ezek közül 1,5 hüvelyk méretű, és standard alkotórészét képezi, mivel épp azon keresztül lehet beállítani a videófelvétel paramétereit, valamint aktiválni a kibővítő funkciókat. A drágább árkategóriába tartozó, gépkocsikban használatos kameráknak akár 2,5 hüvelyk méretű kijelzője is lehet. Ezt illetően, semmiképp nem érdemes csakis a kijelző méretét venni kiinduló pontként. A felvétel részleteket mutató lejátszásához úgyis csak egy elégtelen méretű felületről van szó, pontosan a kamera méreteinek növelését vonja maga után, ami aztán csak elfogja előlünk a kilátást.

Bemenetek és kimenetek

A gépkocsikban használatos kamerákhoz vannak különféle bemenetek és kimenetek, amelyek közé tartozik természetesen az adathordozó (memóriakártya) csatlakoztatása. Először talán nézzük meg, milyen bemeneti és kimeneti csatlakozók, illetve technológiák is léteznek, amelyeken keresztül csatlakoztatható egy adott termék egyéb típusú berendezésekhez.

  • Wi-Fi – Huzal nélküli technológia, amelynek köszönhetően a kamerával párosítható pl. a mobiltelefon, hogy azzal el tudjuk végezni a legszükségesebb beállításokat, vagy pedig, hogy lejátsszuk rajta a befogási szöget.
  • HDMI – Ez a kimenet nagy képfelbontású lejátszást tesz lehetővé, leggyakrabban a tévékészüléken.
  • USB – A gépkocsikban használatos kamera tévéhez vagy számítógéphez való csatlakoztatásának egy további lehetősége.
  • AV kimenet – A kamera csatlakoztatásának módja a kocsiba beépített másik, nagyobb érintőfelületű panelre. Egy 5 – 7 hüvelyk méretű képernyő ideális megoldás lehet épp a befogás szögének lejátszására, valamint egyes részletek megfigyelésére, közvetlenül ott helyben.

Memória

Egy külön részt szükséges áldozni a videófelvétel elmentéséhez használatos memória csatlakoztatásához szükséges kimenetnek. A gépkocsikban használatos kamerák modelljei zömének esetén ez egy belső memória, ami rendszerint 16 GB és 64 GB közötti kapacitású szokott lenni. Nem kivétel a kapacitás növeléséhez használható kibővítő memória slot. Leggyakrabban microSD memóriakártyáról van szó.

Ezt illetően, valószínűleg sokakat érdekelni fog, milyen terjedelmű felvétel és milyen minőségben fér rá egy ilyen memóriakártyára:

  • 16 GB kapacitású memóriakártya – HD minőségű felvétel akár 7,2 óra terjedelemben, Full HD minőségű felvétel akár 3,5 óra terjedelemben
  • 32 GB kapacitású memóriakártya – HD minőségű felvétel akár 14,5 óra terjedelemben, Full HD minőségű felvétel akár 7,1 óra terjedelemben
  • 64 GB kapacitású memóriakártya – HD minőségű felvétel akár 29 óra terjedelemben, Full HD minőségű felvétel akár 14,3 óra terjedelemben
  • 128 GB kapacitású memóriakártya – HD minőségű felvétel akár 58,1 óra terjedelemben, Full HD minőségű felvétel akár 29 óra terjedelemben

Az értékek bizonyos mértékig csak megközelítőek, mivelhogy azokat befolyásolják egyrészt a kodekek, másrészt a videó adattömörítési formája, ami egyes gépkocsikban használatos kamerák esetén kissé különböző. Egy régebbi adattömörítés százalékban számolva tízes nagyságrendben képes több helyet elfoglalni, emellett maga a felvétel csökkent minőségű. A „korosabb“ adattömörítési formák közé sorolható pl. az MJPEG, a „fiatalabbakat“ pedig a h.264 és a h.265 standardok képviselik.

Hogy ne kelljen a lezajlott utazásokról készült felvételeket újra és újra állandóan kézileg felülírogatni, illetve archiválni, a legkorszerűbb termékek lehetővé teszik az ún. „hurok“ beállítását – amikor a memóriakártya betelik, a felvételek fokozatosan átírásra kerülnek.

Akku, kondenzátor

Az üzletekben kapható, gépkocsikban használatos kamerák többségén van egy táplálási csatlakozó a kocsi 12 V-os szivargyújtójába. Ezzel a kötelességgel szintén számolni kell, hogy legalább részben kispekuláljuk, merre is lehetne a kocsi belsejében a csatlakozókábelt elvezetni. Ez rendszerint az oszloprészeken lehetséges, amivel nem lesz „feldarabolva“ a kocsi beltere.

Vezetéken keresztüli táplálás esetén, minden esetre meg kell bizonyosodni, elegendő lesz-e a kocsi akkujának kapacitása a kamera további kibővítő komponenseinek táplálásához.

De találunk olyan modelleket is, amelyeknek saját akkujuk van, és azok használhatók egy bizonyos ideig tápforrásra történő csatlakoztatás nélkül is. Egyszerűen levehetők és kézből lehet velük részletesebb felvételeket készíteni mondjuk egy közlekedési balesetről a kocsin kívülről is. Az akku lemerülése egyrészt annak teljes kapacitásától, másrészt az adott termék fogyasztásától függ.

A lítium bázisú akkuknak viszont van egy hátrányuk – nem bírják a túl magas hőmérsékleteket, amelyek nyáridőben a kocsi elülső szélvédője mögött rendszeresen próbára teszik a kamerát, vagy ellenkezőleg, a túl fagyos téli napokat. Az akku kapacitását kiszipolyozza a száz százalékra történő sokszori ismételt újratöltés. Az akku élettartama ebből adódólag eléggé korlátozott, ráadásul az alacsonyabb ár elérésének céljából a gépkocsikban használatos kamerák gyakran nincsenek ellátva olyan jó minőségű akkukkal, mint pl. a mobiltelefonok vagy a táblagépek.

Ezért egyes gyártók az akku helyett kondenzátorokból kialakított tápot használnak, amelyek jobban bírják a szélsőséges feltételeket. Hátrányuk a kimondottan kisebb kapacitás és az ebből adódó rövidebb üzemidő, ami alatt képesek a kamerát életben tartani. Az akkumulátorokkal összehasonlítva, a kondenzátorok élettartama hosszabb, viszont azokat egy bizonyos idő elteltével szintén le kell cserélni. Ráadásul, egy új kondenzátor-táp olcsóbban jön ki.

Funkciók

A gépkocsikban használatos kamera a gépkocsivezető részére főleg egy praktikus és sokoldalú segítséget nyújtani képes kiegészítőként, nem pedig egy semmi másra nem képes, csak gombnyomásra fényképező berendezés gyanánt kell hogy szolgáljon. És ennek köszönhetően, szintén találhatók kiszereltségükben különböző szinten álló termékmodellek, legyenek azok akár funkciók, akár különböző technológiát kihasználó modern alkotóelemek.

Ezek a hasznos kiegészítők két kategóriába oszthatók fel. Az elsőt azok a vívmányok képezik, amelyekkel jó lesz számolni már mindjárt a legelején.

  • Hurok – Erről a funkcióról már esett szó az előzőekben. Amikor a gépkocsikban használatos kamera memóriakártyája betelik, a legrégebbi felvételek fokozatosan átírásra kerülnek az újonnan felvett anyaggal.
  • Időprés – Egy érdekes funkció, ami lehetővé teszi pl. egy kétórányi felvétel „beszorítását“ egyetlen percnyi terjedelembe.
  • Önműködő indítás – A kamera egyik praktikus alkotórésze, ami lehetővé teszi kihasználását, anélkül, hogy kézileg kéne bekapcsolni. A kamera attól a pillanattól kedve, amikor a kocsi elindul, önmaga megkezdi a felvétel készítését.
  • Kijelző háttérvilágításának kiiktatása – Hasznos funkció, főleg rosszabb fényviszonyoknál és éjjel. A kijelző kiiktatható, de a kamera attól függetlenül folytatja a felvétel készítését. Csökken a fogyasztás, de – ami ennél még fontosabb – a kijelző háttérvilágítása nem zavarja a gépkocsivezetőt, illetve nem vakítja el.
  • G-érzékelő – Ez a biztonsági elem figyeli a már elkészített videófelvételeket. Amennyiben a kocsival történik valami (pl. egy ütközés), a G-érzékelő azonnal zárolja a kész felvételt, ami által az nem károsodik. A sofőr a videót a következőkben felhasználhatja a tények bizonyítására.
  • GPS modul – Ez a modul kibővíti a gépkocsikban alkalmazható kamera kihasználhatóságát. Az útvonalat nemcsak vizuálisan képes rögzíteni, hanem azt fel is térképezi – úgyhogy a térképen utólag megnézhetjük, merre is jártunk tulajdonképpen.
  • Kézi zárolás – Ez egy praktikus segítség: abban a pillanatban, amikor azt szeretnénk, hogy a gépkocsinkban használatos kamera blokkolja a felvétel egy bizonyos részét és így ne kerülhessen sor annak törlésére, mindaddig, amíg mi azt kézileg nem töröljük a memóriából.
  • Mikrofon – A gépkocsikban használatos kamera nemcsak kültéri vizuális felvételek készítésére képes, hanem felveszi a kocsi belterében zajló beszélgetést, illetve a kültéri zajokat is. A hangfelvétel jól jöhet pl. egy balesetet követően a szituáció aláfestéséhez, amikoris visszahallgatható az érintett személyek közötti közvetlen kommunikáció.
  • Fényképezőgép – A kamerán van egy gomb fényképezéshez. Egy baleset során, vagy egy vitatható közúti eseménynél az kivehető a tartórészből és használható klasszikus fényképezőgép gyanánt.
  • Polarizációs szűrők – A kamera lencséje elé iktatható szűrők, amelyek a felvételből kiszűrik a fényvisszaverődéseket.

Az alább felsorolásra kerülő funkciók nem azok elengedhetetlen voltára szándékoznak utalni, hanem csak az általunk kiválasztott, gépkocsikban használatos kamera tulajdonságait bővítik tovább. Tartsuk szem előtt, hogy a funkciók számának növekedése egyenes arányban van a konkrét berendezés árának növekedésével.

  • Mágneses tartórész – A gépkocsikban használatos kamera rögzítésének egyik módja. Kimondottan ügyesebb megoldás, mint a különböző csavarokkal történő, vagy egyéb verziós rögzítgetés. Jól jön, amikor pl. kiszállunk a kocsiból, és a kamerát nem szeretnénk otthagyni.
  • Hátsó kamera – Egyes, gépkocsikban használatos kamerák kiegészítéseként lehetővé válik a kocsi mögötti térségről felvételeket készíteni. Praktikus a kamera vagy a kocsi szerelvényfalának kijelzőjére kivetíteni, amikoris az jó szolgálatot tesz parkolás közben.
  • Éjjeli üzemmód – Speciális LED- vagy infravörös megvilágítás tisztábbá tudja tenni a közvetlenül előttünk pásztázott térség képét. Kihasználható a videófelvétel különböző részleteinek jobb felismerhetőségéhez.
  • Parkoló üzemmód Motion detect (mozgásérzékelő) megjelölés alatt ismert. Amikor a kocsi le van parkolva, és körülötte bármi is megmozdul, a berendezés indítja a feljátszást.
  • WDR – A Wide Dynamic Range technológia javítja a felvett kép minőségét, és képes apróbb részletek felismerésére, valamint a fény és az árnyék közti kontraszt finomabb érzékelésére.
  • Sebességmérő radarok érzékelése – A gépkocsikban használatos kamerák tökéletesített modelljeinek engedélyezett kiegészítője. Itt a beépített GPS modul és a radar-adatbázis kölcsönhatása nyilvánul meg: egy hangjelzés figyelmeztet az előttünk észlelt rendőr-radarra. Amennyiben ezzel a funkcióval az általunk kiválasztott kamera nincs ellátva, nem kell kétségbeesni – az antiradar megvásárolható külön berendezés formájában.
  • Követési távolságot figyelő rendszer – A kamera a kocsi pillanatnyi sebességétől függően, valamint a távolság bemérésének alapján képes figyelmeztetést adni a gépkocsi vezetőjének, hogy túlságosan megközelítette az előtte haladó járművet.
  • Egyéb figyelmeztetések – Egyes, gépkocsikban használatos „okos“ kamerák figyelmeztetni képesek a sofőrt, hogy pl. lefutott az útsávról, vagy, hogy kapcsolja be a kocsi fényszóróit.

Kiszolgálás, felhasználói komfort

A jellemzők egyike, amelyre szintén jó lesz odafigyelni az ideális, gépkocsikban használatos kamera kiválasztása során, a kiszolgálás módja. Manapság az elektronikai ágazatban egyre gyakrabban találkozunk a hardveres – közvetlenül a készüléken elhelyezett nyomógombos – megoldásoktól eltérő, érintőképernyős kezeléssel. A gépkocsikban használatos kamerák ágazatán belül szintén olykor megjelennek a kizárólag érintőképernyős kivitelezésű megoldások. Viszont szeretnénk e helyen azt ajánlani, hogy inkább közvetlenül a kamerán elhelyezett klasszikus nyomógombok által elérhető alapvető funkciók mellett érdemes maradni. Ennek oka egyszerű: egy nyomógombot bizonyára sokkal egyszerűbben elérünk tapintással, anélkül, hogy vezetés közben oda kellene néznünk, pl. ha egy konkrét felvételt zárolni szeretnénk. Az érintőképernyős kiszolgálás viszont csak elvonná a figyelmet a vezetéstől, mivelhogy mindenképp szükséges lenne figyelemmel kísérni a kijelzőt.

A gépkocsikban használatos kamerák kivétel nélkül egyszerű készülékek, ami által nincs szükség egy halom beállítás elvégzésére. Egyszerű menüvel ellátott kamerát kell választani, amelyben ügyesen lehet tájékozódni és egyszerűen előhívható a keresett menüpont. Ideális esetben a kamera menüje teljes mértékben lokalizálva van saját nyelvünkre.

Nem utolsó sorban, vásárláskor meg kell figyelni, milyen módon kell a kamera tartórészét rögzíteni a kocsiban. Három alapvető megoldás létezik:

  • Tapadókorongos – A kamera tartórész elülső szélvédőre történő rögzítésének ideális módja, bírja a rezgéseket, és szükség szerint bármikor áthelyezhető máshová, illetve egy másik kocsiba.
  • Kétoldalas ragasztószalag – Ez elég gyakori, viszont kevésbé praktikus felrögzítési módszer. Mihelyt a tartórészt felragasztjuk, az már nem helyezhető át máshová, a leszedése pedig egy kínszenvedés.
  • Kengyeles rögzítés – Ez kevésbé használatos felrögzítési módszer. Itt a kamerát pl. műanyag csíkok segítségével lehet rákötözni mondjuk a visszapillantótükörre.

Gépkocsikban használatos kamerák korlátozásai

A gépkocsikban használatos kamera megvételét fontolgató érdeklődőket bizonyára érdekelni fogja ez a felhasználást érintő információ. Elsősorban utána kell nézni, hogy a kamera használata az adott országon belüli előírások szerint engedélyezve van-e.

És miképp kell a gépkocsikban használatos kamerát elhelyezni, hogy az ne takarja el a kilátást, és hogy amiatt esetleg ne lehessünk bírságolva? Sem a kamera, sem a telepítéséhez szükséges kellékek nem akadályozhatják a kilátást a kocsiból, ezért szakemberek azt ajánlják, hogy a berendezés legmegfelelőbben vagy az elülső szélvédő alsó pereménél – a kocsi szerelvényfalának hátsó felén, vagy pedig az elülső szélvédő felső napvédő sávja alatt, esetleg a visszapillantótükör hátuljára (a kamera el lesz mögötte rejtve) legyen elhelyezve.

Vigyázzunk külföldön

A kamerák használatát gépkocsikban nem szigorították jelentősebb mértékben az Európai Unió által kibocsátott, a személyes adatvédelemről szóló rendeletek (GDPR) sem. Európa különböző tagállamain belül utazva viszont az embernek vigyáznia kell, az ilyen jellegű berendezés használatáért ugyanis eléggé borsos bírságot róhatnak ki. Ausztria a szélvédők mögött elhelyezett kamerákat keményen bünteti, itt tilos közterületeket filmezni és a felvételeket bárhol is közzétenni. Közterületek filmezése és a felvételek bárhol való közzététele általában tilos Luxemburgban is, kamerák gépkocsiba történő telepítését pedig tiltják Svájcban, illetve Portugáliában.

Franciaországban a felvétel felhasználásához ki kell kérni a felvételen szereplő valamennyi egyén beleegyezését. Svédországban a kamera levehetően kell hogy legyen telepítve, és a tulajdonos köteles a felvételeket folyamatosan felírni. Ki van adva egy olyan törvény is, ami előírja, hogy a felvételeket védeni kell harmadik személy általi megtekintés elől, és öt nap elteltével azokat törölni szükséges.

A gépkocsikban használatos kamera telepítése megengedett különösebb korlátozások nélkül pl. Németországban, Finnországban, Norvégiában, Dániában, Olaszországban, Nagy-Britanniában, Hollandiában, Lengyelországban és Spanyolországban.


Szerinted hasznos volt ez a cikk?
Visszajelzéseidet örömmel fogadjuk.

Autós kamerák
Průměrné hodnocení 4.9 z 10 hlasů